Wednesday, May 7, 2008

SAYANGILAH IBU SEPANJANG HAYAT..

Buat semua kawanku…

Tidak kira apa status kita, kita tetap anak kepada seorang ibu…9 bulan 10 hari dalam kandungan, bertarung nyawa melahirkan dan membesarkan anak, pengorbanan ibu tidak mungkin dapat dibalas. Apa yang diharapkan hanyalah kasihsayang dan kehadiran anak disisi.

Kepada kawanku....

Yang masih punyai ibu disisi, hargailah mereka selagi ada. Walaupun jauh beribu batu, terlalu sibuk dengan kerja, ingatlah kepada mak, ibu, mama atau umi, walaupun dengan hanya satu panggilan telefon. Mendengar suara anaknya sudah cukup mengubat rindu kepada anak yang pernah dikendong, didodoi satu ketika dahulu…Ingatlahlah restu ibu itu satu nikmat, doa ibu itu satu hikmat dan kata-katanya satu azimat.

Kepada yang telah kehilangan ibu... panjatkanlah doa buat ibu kita yang terlebih dahulu menemuiNYA.

Semua orang mempunyai kisah suka dan duka bersama ibu. Sayangilah dan hargailah kasihsayang dan pengorbanan ibu selagi ada hayatnya supaya tidak menyimpan rasa kesal di kemudian hari.Selagi ada hayatnya ibu, berusahalah memahami dan membahagiakan ibu...

Ibu.. kalimat yang cukup bermakna dalam hidup kita semua.. kasih sayangnya tidak pernah luntur walaupun pelbagai rintangan melanda. Jauh dirindui, bila dekat tidak boleh bertentang mata dan ada saja yang tidak kena, bertekak siang malam, satu katanya sepuluh yang dijawab dan pendapat tidak pernah serupa....Bila berjauhan, ibulah yang pertama yang akan dihubungi, terasa rindu yang teramat, leteran menjadi menjadi halwa telinga, malahan air tangannya menjadi igauan terutama buat mereka yang sentiasa menjamu di gerai.

Apabila dewasa, mendirikan rumahtangga dan punyai anak sendiri, barulah kita memahami setiap pengorbanan ibu yang tiada tolak bandingnya… Di Hari Ibu ini, hadiahkan dan manjakan ibu dengan kasihsayang anda seperti yang diterima daripadanya seumur hidup.

Selamat Hari Ibu.... 8 Mei 2008.

kawanmu... aniruzaireen

No comments: